24 Jan 2014

Morele vragen

5 Comments

Vandaag stond ik voor een moreel dilemma. Dit is overigens iets waar ik al lang mee worstel en het zal niet de eerste keer zijn dat ik erdoor verlies.

Dit is de situatie:

WinXPlogoVanmorgen werd ik gebeld door een van mijn oudste klanten. Ik heb de inrichting van hun ICT-omgeving gedaan en ze zijn al ruim 12 jaar klant bij mij. Nu had één van de mensen ergens gelezen dat Windows XP niet meer ondersteund wordt door Microsoft en blijkbaar was er in het betreffende stuk nogal een drama over opgehangen. Ik moest maar meteen voor vernieuwing zorgen!

Waar ik me nu mee geconfronteerd zie is het volgende:

Ze hebben feitelijk geen idee van de kosten van dit soort aanpassingen. Het gaat om een aanzienlijk bedrag. Het zou super eenvoudig voor mij zijn om simpelweg ‘ja het komt in orde’ te roepen. Ik zou het perfect voor ze afhandelen en ze achteraf de rekening kunnen presenteren. Ik heb in feite al mondelinge toestemming tenslotte.

Nu is het op zich waar dat Windows XP niet meer ondersteund wordt, maar dat doet op zich niks af aan de werking van het product. Als het nu werkt (en dat doet het), dan blijft het ook werken.

Daarnaast ken ik hun situatie goed en weet ik dat deze aanpassing geen enkele verbetering voor hun arbeidsproces oplevert. Ze maken voor 90% gebruik van een extern pakket, dat in zijn eigen omgeving draait, en voor de rest werken ze met een beetje standaard Office zaken (zoals 90% van alle bedrijven in Nederland).

Ja, hun systemen zijn inmiddels verouderd, maar nog wel functioneel en vanuit operationele overwegingen, voor hen maar ook voor mij, is het beter om alle systemen tegelijk op te waarderen, niet alleen Windows XP.

Nu is het zo dat ik het geld wel kan gebruiken, ik ben dringend op zoek naar nieuwe projecten. Maar op moreel/professionele gronden moet ik ze adviseren om nu niet meteen te investeren.

Verschillende collega’s spelen juist in op dit soort paniekverhalen en die zijn behoorlijk succesvol met het ‘binnenslepen’ van projecten.

Er zijn valide redenen aan te dragen om de apparatuur te upgraden. Er is op zich niks mis mee.

Voor mij echter blijft de leidraad in mijn advisering dat elke verandering oftewel een noodzakelijke is, oftewel een positieve bijdrage aan de bedrijfsprocessen levert. Mijn eigen project-agenda wil ik hierbij geen rol laten spelen. En dus zit ik een spagaat.

Dit weekend ga ik gebruiken om een duidelijk beleid voor hun ICT te bepalen voor de komende jaren en daarvoor een begroting op te stellen, zodat ik maandag een goed onderbouwd advies kan geven. Zonder enorme verrassingen achteraf, op de factuur.

Wat is jouw mening over een dergelijke situatie?

[top]
5 Responses to Morele vragen
  1. Ik zou het ongelooflijk fijn vinden om een ict-er te hebben die niet de paniek van mij aangrijpt om een nieuw project binnen te slepen. ik zou in de toekomst meer vertrouwen erin hebben dat hij mijn bedrijfsbelang voorop stelt. het zou voor mij belangrijk zijn om te zien wat de kosten zijn van mijn vraag met daar tegenover wat het oplevert. en jou voorstel met kosten en wat het mij oplevert. Ik snap jou spagaat. Ik denk dat het belangrijk is om bij jou gevoel te blijven met een gezonde dosis zakelijkheid. Ik hoop dat je een mooi nieuw project krijgt wat gezond voor je is. financieel en emotioneel. En ik hoop dat het desbetreffende bedrijf inziet dat je vanuit hun standpunt handeld en je het gunt. Succes!

  2. Lijkt mij voor het bedrijf toch beter om te moderniseren. XP wordt straks niet meer ondersteund zodat je toch meer risico gaat lopen in de beveiliging. Je hebt een bedrijf en moet het toch professioneel blijven benaderen.
    Meedenken met de klant is goed maar er zijn natuurlijk grenzen.
    Veel succes!

  3. Tja je kunt natuurlijk ipv blind de boel voor ze te regelen en daarna met een flinke rekening op de proppen te komen ook een goed onderbouwde offete te geven waarin je misschien vooraf kunt nadenken over deel plannen en eventuele goedkopere alternatieven die je voor ze kunt inzetten.
    Echter wil je vanuit je professionaliteit en de band die je met ze hebt opgebouwd ze toch ook op ICT gebied toekomstbestendig houden en dan is een upgrad onontkoombaar of je dat nu doet of over een jaar of twee…
    Voordeel is dat je nu tenminste nog tijd hebt om met ze na te denken over de mogelijkheden terwijl over een tijdje de boel misschien omflikkert en je dus wel paniek in de toko hebt en de rekening weleens veel hoger uit kunt vallen.
    Ik vind het iig bewonderenswaardig dat je niet alleen vanuit een comercieel oogpunt kijkt maar ook echt wil meedenken met je klant in deze economisch magere tijd.
    Succes met de keuze.

  4. Ik zou open kaart spelen, want dat vind ik professioneel en eerlijk. Ook al draait het nu naar behoren, er zijn risico’s mbt beveiliging. Als de klant dat risico wil lopen, dan niet upgraden. Is er toch een bedrijfsgevaar, dan wel upgraden. Je overhandigt daarbij vooraf het kostenplaatje en dan valt jou daarna weinig meer te verwijten.

  5. Interessant probleem en iets wat zich natuurlijk bij alle sectoren voordoet. Moet ik een nieuwe bril, nieuwe uitlaat, cv, jas etc. Integriteit hierbij is enorm belangrijk voor je lange termijn relatie maar als je als adviseur zelf krap zit dan is dat een hele worsteling. Ik zou in het geval van Paulo de klant volgen en een geheel nieuwe installatie doen. Wat zou er gebeuren als je het afraad en er gaat daarna iets fout? Dan heb jij het ook gedaan. Het is hier een bedrijfsinvestering waar ze niet zonder kunnen en je moet als ondernemer gewoon blijven meegaan met alle ontwikkelingen ook al gebruik je het niet direct. Gewoon blijven investeren en afschrijven. Ook goed voor de economie en Paulo’s inkomsten!


[top]
Leave a Reply