05 Jun 2012

De generalist als specialist

1 Comment

Voor zo lang als ik me kan herinneren ben ik een generalist. Ooit begonnen met een studie in industriële automatisering, opgevolgd door een tijd programmeren in toen nog Clipper en dBase IV, Pascal en Basic. Daarna tweedelijns helpdesk en systeembeheer. Altijd op zoek naar nieuwe mogelijkheden en uitdagingen in de ICT. Elke keer merk ik weer dat juist die brede interesse en kennis een toegevoegde waarde is bij mijn werkzaamheden. De toegevoegde waarde zit in het onderkennen van de verbanden, in het kunnen kiezen voor een verscheidenheid aan oplossingen, in het direct kunnen aanpakken van zaken die mensen soms zo kunnen hinderen.

Het generalist zijn levert voor mij ook regelmatig een struikelblok op, als ik aan iemand voorgesteld word en diegene binnen een paar minuten aan mij vraagt wat mijn specialisme is. Iedere keer weer moet ik bij een introductie uitleggen dat ik de breedte opzoek en van heel veel verschillende zaken verstand heb. Men lijkt tegenwoordig altijd op zoek te zijn naar de specialist, die in een krachtige ‘elevatorpitch’ van 30 seconden helder zijn doelgroep weet te omschrijven. En dat terwijl ik zie dat ook de specialisten geconfronteerd worden met vragen die niets met hun vakgebied te maken hebben.

Als je ziek bent ga je in eerste instantie naar de huisarts. Deze arts is per definitie een generalist. Hij geeft een eerste diagnose en indien noodzakelijk verwijst hij door naar een specialist.  Deze bepaalt dan verdere behandeling. In principe zie ik mezelf als de huisarts van de ICT. Ik bekijk wat er mis is en waar er eventueel anderen ingeschakeld moeten worden. Tot nu toe was het voor mij ingewikkeld om dit  kort en krachtig uitgelegd te krijgen. (Overigens ben ik ook in deze worsteling niet uniek; ik hoor van meerdere van mijn collega ICT-ers die net als ik kiezen voor de breedte dezelfde opmerkingen). Ik denk dat ik bij een volgende vraag naar mijn specialisme de huisarts-metafoor maar eens ga uitproberen.

Intussen  poneer ik hier deze stelling:
De generalist is net zo goed een specialist. Zijn specialisatie ligt in de breedte en zijn toegevoegde waarde is minstens net zo groot als die van een hoogopgeleide specialist.

Wat vinden jullie van deze stelling? Ik lees het graag in  de reacties!

[top]
One Response to De generalist als specialist
  1. Generalisten zijn van meer belang dan mensen zich soms realiseren. Juist door in staat te zijn een helikopter view te hebben en verbanden tussen verschillende specialisaties te herkennen, geeft een generalist sturing en zicht op complexen zaken.


[top]
Leave a Reply
Cancel Reply